nemEDI standard

nemEDI

Indgående EDI
(f.eks. hvis du får en ordre)

 

Når nogen sender dig ordrer i en EDI-fil, lander filen i første omgang hos på vores server. Vi sørger for at få de oplysninger ud af filen, som du skal bruge for at indlæse ordren i dit økonomisystem. Vi fremstiller så en fil i et format, som kan indlæses i dit økonomisystem, og sender dig filen. Hvis dit økonomisystem kan indlæse filen automatisk, skal du ikke gøre mere; filen kommer direkte ind i økonomisystemet og er klar til videre behandling. Det kan også være, at du skal gøre noget manuelt for at få filen ind; det kommer an på dit økonomisystem.

 

 

Udgående EDI
(f.eks. hvis du skal sende en faktura)

 

Når du har oprettet en faktura i dit økonomisystem, og den skal sendes som EDI, opretter du en fil fra dit økonomisystem og sender den til os. Hvis dit økonomisystem automatisk kan udlæse filen, behøver du ikke at gøre noget, så går det helt af sig selv. Det kan også være, at du skal gøre noget for at få filen udlæst. Vores systemer sørger så for at omdanne filen til en EDI-fil, og for at sende den til modtageren.

Filformat aftales

 

Vi aftaler på forhånd et filformat, som dit økonomisystem forstår. Det kan være, at dit økonomisystem kan læse eller skrive OIOXML/OIOUBL; så bruger vi det; ellers kan der være, at dit økonomisystem kan danne og læse kommaseparerede filer, så bruger vi det.

Filoverførslen kan ske på mange forskellige måder; vi kan bruge FTP, SFTP, mail, eller du kan installere vores nemEDI FileService, der automatisk sender en fil fra din computer til vores server. I det hele taget er vi meget åbne overfor forskellige måder at gøre tingene på.

 

Hvad med stregkoderne?

 

Hvis der ikke er mulighed for at gemme stregkodeværdierne i dit økonomisystem, eller de ikke bliver læst ud, når du danner en fil, kan du hos nemEDI vedligeholde en liste over dine varenumre og dine stregkoder, og så sørger vi for at skifte værdierne ud når vi konverterer filerne.

 

Labels

 

Hvis du har brug for at udskrive pallelabels eller lignende, når du skal sende de ordrer, du har modtaget i nemEDI, så kan nemEDI kombineres med vores innovative labelløsning nemLABEL,

Vi hælper dig i gang

 

Når du indgår en aftale med nemEDI ApS om en løsning, sørger vi for konverteringen af filerne til og fra det format dit økonomisystem forstår, ligesom vi varetager al kommunikation med den kunde eller leverandør, du skal udveksle EDI-filer med, f.eks. i forbindelse med at vi skal have godkendt de filer, vi sender til dem.

Du skal bestille EDI adresse og stregkode

 

Hvis du ikke har en EDI adresse (lokationsnummer), skal du bestille et lokationsnummer ved GS1 - du skal bestille et B-nummer.

Mange EDI-partnere forlanger, at der er stregkodenummer på alle varer, der skal angives i en EDI-fil. Hvis du ikke allerede har stregkoder på dine varer, skal du have en GTIN, der er det nummer, alle dine stregkoder skal begynde med. Den bestiller du også ved GS1.


Hvordan kommer jeg i gang?

 

Hvis du gerne vil i gang med at anvende EDI med det samme, eller bare har brug for konvertering af filer, så udfyld kontaktformularen, send os en mail på info@nemedi.dk eller slå på tråden på telefon 6089 7755